CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 11: Kali Ini Amat Sukar.


SITUASI:
Pada 12 Februari 2011, saya bersama beberapa orang rakan telah pergi ke Kem Modal Insan Kebajikan Wanita dan Remaja (KEWAJA). Pada mulanya saya diberi tanggungjawab untuk mengendalikan program tersebut terutamanya berkenaan slot bersama pelatih kem terbabit. Apabila tiba di sana, saya berasa gugup dan hilang keyakinan untuk mengendalikan program kerana melihat suasana kem terbabit yang begitu asing dengan lelaki. Saya tidak pernah berasa gugup sebegitu semasa mengendalikan program-program yang lepas. Mungkin kebetulan pada hari tersebut kesihatan saya tidak mengizinkan. Setelah berfikir beberapa kali, akhirnya saya meminta rakan perempuan untuk mengendalikan slot-slot yang telah dirancang.

ULASAN:
Kem KEWAJA ini sememangnya tempat pembelaan untuk kaum wanita dan remaja yang mengalami pelbagai masalah seperti masalah rumah tangga, masalah sosial sehinggalah mengandungkan anak luar nikah. Bagi mengendalikan program sebegini, seseorang itu haruslah mempunyai sifat profesional yang tinggi lebih-lebih lagi jika golongan lelaki yang ingin menjalankan program. Keputusan saya menyerahkan tugas kepada rakan perempuan adalah keputusan yang tepat kerana saya sendiri berasa kelu dan tidak lancar berkata-kata semasa sesi pengenalan diri. Apa yang saya fikirkan sememangnya tepat bahawa pelatih di situ boleh dikatakan semuanya telah membenci golongan lelaki termasuklah saya yang langsung tidak mengenali mereka. Ada dalam kalangan mereka yang menggelarkan lelaki sebagai buaya tidak kiralah siapa lelaki terbabit. Saya bersyukur kerana segalanya berjalan lancar dan program tamat pada waktu yang dirancang. sehingga program berakhir, saya tetap merasa risau untuk mengeluarkan sebarang kata-kata mahupun pertanyaan kepada mereka kerana bimbangkan mereka terasa hati ataupun terguris dengan kata-kata yang saya tuturkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan