CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 16 : Berapa Kilo Mau? ::


SITUASI :
Hari ini saya bercadang untuk memasak sendiri di kolej bagi menjimatkan perbelanjaan harian. Sejak dari pagi saya sudah bersiap untuk ke pasar membeli barangan yang diperlukan untuk memasak. Semasa di pasar, saya ingin membeli bawang besar di sebuah kedai yang di miliki oleh seorang peniaga berbangsa Cina. Apabila dia melihat saya memilih beberapa ulas bawang, dia menghampiri saya dengan tujuan untuk membantu. Berikut merupakan perbualan di antara saya dengan peniaga cina terbabit. 
Peniaga : Bos, berapa kilo mau? Saya tolong angkat kasi awak.
Saya : Eh tak pa, saya mau sikit saja.
Peniaga tersebut menggunakan istilah kilo untuk mengetahui berapa banyak kuantiti yang saya perlukan.

ULASAN :
Berdasarkan situasi di atas, saya kadangkala terfikir beraapa banyak istilah yang dipendekkan dan digunakan untuk merujuk situasi yang berbeza. Seperti perkataan kilo yang saya nyatakan di atas, apabila digunakan di dalam urusan jual beli barang runcit, sudah tentu ia merujuk kepada kilogram. Namun kita juga sering mendengar istilah kilo digunakan untuk bertanyakan jarak sesuatu tempat. Apabila digunakan untuk merujuk jarak, sudah tentu perkataan kilo tadi membawa maksud kilometer. Terdapat banyak lagi perkataan yang terdapat istilah kilo namun tidak sekerap penggunaan kilogram dan kilometer. Perkara ini mungkin tidak memberi masalah kepada golongan dewasa yang sudah boleh merujuk sesuatu perkataan berdasarkan situasi yang sesuai. Kesan yang tidak baik sebenarnya bakal dihadapi oleh kanak-kanak yang masih mencari penguasaan bahasanya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan