CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 13 : Biokrasi Atau Birokrasi? ::


SITUASI :
Semasa proses kempen pilihan raya kampus UPSI yang lepas, terdapat beberapa situasi bahasa yang berlaku dan masih saya ingat. Pada hari kempen dan rapat umum yang pertama, dapat di lihat beberapa calon dan wakil calon begitu lantang memperkenalkan diri dan mengutarakan kepincangan yang berlaku di antara kedua-dua belah pihak yang bertanding. Terdapat pelbagai kesalahan bahasa yang dilakukan daripada calon dan wakil calon antaranya seperti penggunaan struktur ayat yang tunggang langgang dan ada juga yang menggunakan istilah yang salah. Salah satu kesalahan yang dapat saya rakam ialah penggunaan istilah ‘biokrasi’. Sebenarnya calon tersebut ingin memperkatakan tentang karenah birokrasi di pihak pentadbiran UPSI yang banyak menyusahkan pelajar. Pada masa tersebut, saya juga telah mendengar perbualan dua orang mahasiswa yang kebetulan ada di hadapan saya.
Pelajar A : wei, biokrasi ke birokrasi?
Pelajar B : haha aku rasa dia ni budak biologi kot. Semua dia nak bantai bio. Sampai birokrasipun jadi  biokrasi.

ULASAN :
Saya melihat situasi seperti ini sering berlaku di dalam pelbagai kempen, sama ada kempen pada pilihan raya kampus mahupun pilihan raya umum. Kadangkala, seseorang yang berucap atau berpidato dalam keadaan yang marah ataupun terlalu bersemangat, susunan kata-kata akan menjadi pincang dan semakin banyak pula penyalahgunaan istilah yang berlaku. Seperti situasi yang saya perhatikan di atas, banyak lagi kesalahan bahasa yang berlaku dengan sewenang-wenangnya. Apabila seseorang itu ketandusan mencari istilah sesuai untuk disampaikan, maka akan terbit pula istilah bahasa rojak dan ada juga yang menggunakan dialek negeri masing-masing. Pada pendapat saya, seseorang yang ingin berpidato, haruslah melakukan ulang kaji supaya kata-kata yang disampaikan lebih teratur selain dapat mengelakkan daripada menggunakan istilah yang jelas menyalahi peraturan bahasa Melayu. Jika seorang pemimpin sudah menggunakan bahasa yang berterabur dan istilah yang salah, maka orang lain yang mendengar akan memandang rendah terhadap pemimpin tersebut malah ia akan menggalakkan orang lain menggunakan bahasa Melayu yang salah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan