CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 15 : Istilah Pondan ::


 SITUASI :
Hari ini saya pergi ke kelas seperti biasa. Semasa di dalam lif untuk turun ke bawah, saya telah terserempak dengan sekumpulan pelajar lelaki yang berlagak seperti pelajar perempuan lakunya. Berdasarkan daripada perbualan mereka, terdapat beberpa perkataan yang saya jarang dengari daripada individu biasa. Salah satu perkataan yang dapat saya ingati ialah ‘kacmuk’. Semasa mendengar perkataan tersebut, saya membayangkan mungkin mereka ingin berkata berkecamuk dan memendekkannya sahaja menjadi ‘kacmuk’ setelah ditanya daripada beberapa orang rakan yang juga rapat dengan kumpulan pelajar terbabit, baharulah saya dapat mengetahui makna sebenar perkataan berikut. ‘Kacmuk‘ yang diperkatakan mereka bukanlah bermaksud kecamuk, sebalinya membawa makna muka yang kacak.

ULASAN :
Berdasarkan situasi di atas, kita dapat lihat bahawa golongan seperti berikut sememangnya suka mencipta dan menimbulkan istilah-istilah baru dengan tujuan memudahkan komunikasi antara mereka dan mengelakkan orang lain mengetahui perkara sebenar yang mereka pertuturkan. Pada pandangan saya, penciptaan istilah-istilah seperti berikut hanyalah merosakkan keindahan bahasa Melayu tanpa memberikan sebarang kebaikan. Selain merosakkan bahasa Melayu yang indah, sudah tentu moral mereka juga telah rosak sedikit demi sedikit berdasarkan penampilan mereka yang kadangkala mengalahkan seorang perempuan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan