CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 14 : Bahasa Tinggi ::


SITUASI :
Hari ini saya akan melaksanakan satu tugasan berkumpulan iaitu pembentangan bertajuk Sejarah Melayu. Tugasan ini merupakan salah satu tugasan subjek Karya Agung yang saya pelajari untuk semester ini. Sebelum tiba hari pembentangan, sejak dari semalam saya sudah bersedia dengan pelbagai bahan rujukan agar mudah melontarkan maklumat dan mudah memberi jawapan sekiranya terdapat soalan yang diutarakan oleh pensyarah atau rakan sekelas. Saya berasa sungguh yakin pada hari berkenaan kerana sebelum ini saya sememangnya jarang menghadapi masalah untuk melaksanakn pembentangan. Namun suatu yang malang bagi saya, hari ini saya mengalami kebuntuan idea setelah ditegur oleh pensyarah berkenaan cara pembentangan yang saya lakukan. Berikut merupakan teguran daripada beliau :
“Berhenti. Saya tidak mahu pembentangan yang seperti dilakukan kepada audien tiangkatan dua. Saya mahu pembentangan yang dilakukan kepada orang dewasa.”
Saya yang sudah mula membentang ketika itu, tiba-tiba kelu untuk meneruskan kata-kata. Saya sememangnya sudah terbiasa dengan cara pembentangan bersama golongan pelajar kerana kami sendiri sudah di didik untuk menjadi guru. Namun dengan teguran tersebut, saya kehabisan kata-kata dan akhirnya terpaksa menghabiskan pembentangan lebih awal. Terdetik di dalam hati saya ketika itu, “begini rupanya penangan ahli bahasa bergelar Profesor Emeritus.”

ULASAN :
Bersdasarkan situasi di atas, saya melihat kesilapan sebenarnya terletak di bahu saya sendiri. Hal ini demikian kerana, sebagai seorang bakal pembentang, saya seharusnya mengetahui lebih lanjut berkenaan kemahuan pensyarah yang akan menilai. Walaupun saya sudah biasa melakukan pembentangan dengan cara bersahaja, namun apabila berhadapan situasi sedimikian dan diminta untuk menggunakan laras bahasa yang tinggi, saya tidak dapat laksanakan dengan sebaiknya kerana saya kurang mengambil berat tentang hal sedemikian. Selepas itu, saya telah menjadikan situasi ini sebagai satu pengajaran dan akan mula mempelajari menggunakan laras bahasa tinggi di dalam pembentangan-pembentangan yang lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan