CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 33 : Variasi Bahasa ::


SITUASI :
Hari ini pembentangan tugasan berkumpulan iaitu tugasan penghasilan video pendek sama ada berbentuk drama ataupun iklan pendek. Terdapat satu kumpulan yang mempersembahkan video yang menggunakan variasi bahasa.
Pelakon 1 : Mok, baju Suzi ni koyak. Mok tolong jaik. Suzi nak kuar.
Pelakon 2 : Mu nape cek? Aku tengok mu bising-bising habis kecoh so kampong.
Pelakon 3 : Ya buk, ngapain datang ke mari?
Berikut merupakan antara skrip perbualan di antara pelakon di dalam drama pendek bertajuk “Bertuah Punya Anak”. Apabila pensyarah meminta pendapat mengenai video berkenaan daripada rakan sekelas, seorang pelajar telah memberi komen bahawa video berkenaan tidak dapat difahami kerana bahasa yang digunakan amat sukar.

ULASAN :
Berkenaan video berkenaan, saya agak tidak bersetuju dengan komen yang diberikan oleh pelajar terbabit. Pada pendapat saya, kumpulan tersebut telah menunjukkan kelainan dari segi penggunaan bahasa yang pelbagai. Bukan mudah untuk seseorang itu menuturkan bahasa asing yang tidak pernah digunakan. Maka usaha yang dilakukan kumpulan terbabit sememangnya memberi kelainan dan patut diterima oleh pelajar yang lain kerana di universiti sendiri terdapat pelbagai golongan pelajar yang berasal dari negeri yang berlainan. Jadi mustahil jika kita sebagai seorang pelajar yang sudah lama bergaul dengan pelajar yang berlainan negeri masih tidak memahami bahasa yang dituturkan oleh pelakon di dalam video terbabit. Jika dilihat dalam konteks perguruan pula, pelajar terbabit mungkin akan mengalami masalah jika masih tidak dapat menerima bahasa yang menggunakan dialek negeri kerana pada masa hadapan seseorang bakal guru akan ditempatkan di merata negeri.

Mohammad Yusop


Tiada ulasan:

Catat Ulasan