CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

:: Situasi 25 : Penggunaan Awak Dan Aku ::


SITUASI :
Hari ini saya berjumpa dengan seorang rakan yang juga ahli jawatankuasa Persatuan Bahasa Melayu bagi membincangkan sebuah program yang akan kami laksanakan tidak lama lagi. Pada kebiasaannya, saya akan menggunakan kata ganti nama diri “aku” jika berbual dengan rakan-rakan yang telah rapat. Namun berbeza dengan rakan saya yang seorang ini, dia sememangnya akan menggunakan kata ganti nama diri ‘saya’ dan ‘awak’ jika berbual atau berbincang dengan rakan-rakan walaupun telah lama menjadi rakan yang akrab. Berikut merupakan antara perbualan saya dengan rakan yang saya maksudkan :
Akan : Awak dah tempah tempat untuk program tu?
Saya : Saya dah tempah, Cuma kena comfirmkan semula dengan pegawai tu.
Saya yang pada mulanya seakan ingin menggunakan ‘aku’, akhirnya turut sama menggunakan ‘saya’ bagi membahasakan diri sebagai menghormatinya.

ULASAN :
Penggunaan kata ganti nama diri pertama dan kedua sememangnya menjadi masalah jika kita tidak mengenali orang yang akan berbual bersama kita. Situasi yang sering berlaku ialah penggunaan ‘saya’ akan digunakan sewaktu di peringkat awal perkenalan, sebaliknya jika sudah lama mengenali, secara sendiri kata ganti nama diri itu akan berubah kepada ‘aku’ dan ‘kau’. Berbalik kepada situasi di atas, saya melihat rakan saya mempunyai pegangannya sendiri iaitu terus menggunakan kata ganti nama diri ‘saya’ dan ‘awak’ walaupun sudah lama mengenali saya. Perkara ini tidak akan menimbulkan masalah kerana penggunaan ‘saya’ dan ‘awak’ sememangnya merupakan kata ganti nama diri yang dilihat agak sopan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan