CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Rabu, 16 Mac 2011

::Situasi 12 : Kata Nasihat ::


SITUASI :
Hari ini saya pulang ke kampung halaman untuk menghadiri majlis perkahwinan sepupu yang menetap di Johor Bharu. Walaupun di dalam masa yang amat suntuk, saya terpaksa juga memenuhi kemahuan ibu bapa yang mahukan saya pulang melihat majlis berkenaan. Setelah majlis selesai, saya mengambil keputusan untuk pulang dengan segera kerana masih ada pelbagai tugasan yang perlu diselesaikan. Semasa hendak pulang ke universiti, emak telah berpesan sebelum saya memulakan perjalanan. Berikut merupakan pesanan daripada emak yang menjadi  semangat saya untuk meneruskan pembelajaran :
Emak : Baik-baik jalan. Jangan bawak laju-laju.
Saya : Yelah mak. Bawak biasa-biasa je.
Emak : Belajar elok-elok, jangan lupa sembahyang.
Saya : Okey mak. Gerak dulu lah. Dah lewat ni.
Saya pun bersalaman dan memulakan perjalan untuk pulang ke universiti.

ULASAN :
Situasi di atas dilihat amat ringkas, namun mampu memberi kesan kepada setiap individu yang bergelar anak. Saya sendiri yang menghadapi situasi sedemikian turut terasa sebak dengan amanat pendek daripada emak. Walaupun pesanannya pendek, namun saya akan turuti pesanannya dengan harapan mendapat keberkatan untuk berjaya dalam kehidupan. Begitulah kuasa seorang ibu yang kita sedia maklum bahawa setiap pertuturannya kepada kita merupakan satu doa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan