CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Isnin, 31 Januari 2011

::Situasi 5: Tarik pelanggan atau timbulkan kemarahan?::


Pada 22 Januari 2011, sekembalinya saya dari perpustakaan Negara Malaysia, saya dan rakan telah ke Kolej Za’ba di Proton City untuk melihat hari terbuka kolej berkenaan. Semasa melalui beberapa deretan gerai menjual makanan, seorang penjual telah menjerit utuk menarik pelanggan membeli makanan di gerainya. Antara kata-kata yang keluar daripada mulut penjual itu ialah :
“Tu tengok-tengok buat apa. Tengok je tak kenyang”
Apa yang saya perhatikan, seorang daripada orang ramai yang lalu di situ agak marah dan menjawab dengan suara yang agak kuat dan mukanya juga agak serius:
“Memangla tengok je tak kenyang!!”

ULASAN :
Dalam kejadian sebegini, pihak peniaga haruslah bijak menggunakan kata-kata yang sesuai untuk menarik para pelanggan. Seperti kejadian di atas, saya melihat peniaga tersebut mungkin dengan niat hanya untuk berseloroh dan menggamatkan suasana yang sememangnya meriah ketika itu, namun ia telah disalahertikan oleh seorang lelaki yang mungkin menganggap peniaga itu menyindir beliau yang hanya melihat makanan tersebut. Kita sebagai manusia sedia maklum bahawa semua individu mempunyai “rambut sama hitam, tetapi hati lain-lain”. Itulah ungkapan yang sering digunakan untuk menyatakan bahawa hati dan fikiran seseorang tidak boleh dibaca oleh orang lain. Oleh itu, kita haruslah sentiasa berwaspada tatkala mengeluarkan ujaran atau kata-kata walaupun dengan rakan baik sendiri. Hal ini demikian kerana kita mungkin menganggap sesuatu ujaran atau kata-kata itu hanya sebagai gurauan, namun orang lain yang menerimanya mungkin menganggap ujaran itu serius dari mulut kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan