CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Isnin, 31 Januari 2011

::Situasi 6: Ojol, lantun?::

Ketika pulang dari kuliah di Proton City, saya dan rakan telah mendengar berita dari corong radio yang mengatakan bahawa harga getah kini melambung hingga mencapai RM6.00 bagi satu kilogram. Kami pun terus berbual tentang getah kerana bapa saya dan bapa rakan merupakan seorang penoreh getah sambilan. Rakan saya telah menggunakan istilah ‘lantun’ bagi menggambarkan susu getah yang telah dibekukan. Namun, saya pula menggunakan istilah ‘ojol’ yang selalu disebut oleh keluarga. Kami sama-sama terpinga-pinga mendengar istilah yang keluar dari mulut masing-masing dan berakhir dengan ketawa.


ULASAN:
Saya yakin bahawa ramai di antara pembaca juga tidak mengetahui istilah yang kami gunakan seperti catatan di atas. Berkenaan istilah ‘ojol’ yang saya gunakan, ia sememangnya dirujuk kepada susu getah yang telah dibekukan. Perkataan ini biasa digunakan oleh individu yang berketurunan jawa seperti keluarga saya. Namun berkenaan istilah ‘lantun’, saya masih tidak mengetahui asal perkataan tersebut. Ini kerana rakan saya berketurunan Melayu di pihak ibu dan terdapat salah silah keturunan Cina bagi pihak ayahnya. Saya yakin bahawa masyarakat Melayu sendiri ramai yang tidak mengetahui istilah ‘lantun’ tersebut. Pada mulanya saya sendiri menyangkakan bahawa ‘lantun’ itu bermaksud biji getah. Tetapi setelah diterangkan oleh rakan, ‘lantun’ itu adalah benda yang sama seperti ‘ojol’ yang saya ujarkan. Saya masih teringat satu peristiwa lucu dimana anak saudara saya yang ketika itu bersekolah di tahun tiga, gurunya telah bertanya kepada anak saudara saya, barang apa yang boleh dihasilkan daripada getah dan anak saudara saya dengan spontan menjawab ‘ojol’. Guru itu juga tidak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan ‘ojol’ sehinggalah dia bertanya kepada kakak saya sewaktu kakak saya mengambil kad penyata anaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan