CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Isnin, 31 Januari 2011

::Situasi 4: Penggunaan bahasa yang menjengkelkan::

Pada 22 Januari 2001, saya bersama seorang rakan telah ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk mencari bahan rujukan bagi menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh pensyarah terutamanya yang berkaitan subjek Sosiolinguistik dan Semantik Pragmatik. Bagi menghilangkan rasa bosan ketika memandu, saya telah menghidupkan radio dan ketika itu stesyen radio yang sedang bersiaran adalah sebuah stesyen radio yang agak popular. Segmen yang sedang berlangsung di stesyen radio tersebut ketika itu ialah segmen wawancara bersama seorang artis yang sedang meningkat popularitinya untuk ditemubual berkenaan pelancaran album terbarunya. Namun apa yang saya kesalkan di sini ialah penggunaan bahasa rojak yang amat ketara daripada artis tersebut. Antara perbualan yang masih saya ingat ialah :


Penyampai radio: Bagaimana cara awak turunkan berat badan secara mendadak?
Artis : Pada saya itu sangat senang. Saya perlu pandai manage pemakanan and disiplin untuk beriadah.


ULASAN:
Saya bukanlah berniat untuk memburukkan individu seorang artis atau berprasangka buruk terhadapnya, namun perkara sebegini harus dipandang serius kerana masalah bahasa rojak ini terus berleluasa. Kita boleh lihat bagaimana seorang artis yang boleh dikatakan ikon kepada masyarakat telah menyalahgunakan bahasa ibunda sendiri. Jika jumlah perkataan luar yang digunakan dalam kadar yang sedikit, mungkin ia dianggap tidak sengaja. Namun dalam wawancara tersebut hampir 50% bahasa yang digunakan dicampur dengan tanpa rasa bersalah. Jika kita melihat pada latarbelakang kehidupannya pula, artis tersebut sememangnya etnik Melayu yang sepatutnya mengagongkan Bahasa Melayu. Di  sini timbul satu persoalan bahawa, adakah seseorang yang bergelar artis dan telah mengecap populariti dengan sewenang-wenangnya boleh menggunakan bahasa rojak? Tidak semua artis termasuk di dalam kelompok ini, tetapi hampir sejumlah besar daripadanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan