CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Selasa, 18 Januari 2011

::Situasi 2: Kesedihan Dari Corong Radio::

Semasa memandu pulang dari kelas di Proton City dan menuju ke kampus utama, hati tersentuh apabila mendengar perbualan seorang pemanggil yang meluahkan kesedihannya di stesyen radio ERA. penyampai radio yang bertugas pada pagi ini ialah Aznil Haji Nawawi. Saya dapat lihat bagaimana pengalaman yang ada pada beliau untuk menenangkan pemanggil yang bernama Hana dengan menggunakan bahasa pujukan yang amat baik. Pemanggil tersebut telah meluahkan kesedihan yang melanda dirinya kerana ayahnya terlibat di dalam sebuah kemalangan di Port Dickson semasa dalam perjalanan ke tempat kerja. Kemalangan tersebut dikatakan berpunca daripada seekor lembu yang melintas secara tiba-tiba. Panggilan dilakukan di sebelah ayahnya yang kini sedang terlantar di Hospital Kuala Lumpur dan masih koma sejak dimasukkan ke wad tiga hari lepas.
Terdapat dua perasaan yang terperasaan sedih kerana tiba-tiba terkenangkan ibu bapa di kampung yang bersusah payah mencari rezeki untuk membesarkan kami adik-beradik. Bapa saya merupakan seorang pesara tentera. Seperti yang diketahui pasukan tentera pada masa dahulu sangat mencabar dan pelbagai musibah boleh berlaku. Namun bersyukur kehadrat Ilahi kerana dia masih hidup sihat sehingga kini. 

Perasaan kedua yang lahir dalam diri adalah perasaan geram terhadap sikap pemilik ternakan yang membiarkan haiwan peliharaan berkeliaran sehingga mengakibatkan kecelakaan jalan raya. Di sini jelas dapat dilihat bahawa sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab telah menyusahkan orang lain sehingga boleh mengakibatkan kehilangan nyawa yang tidak bersalah.
Seekor lembu boleh diperoleh dengan harga sekitar RM3000 ke RM5000, namun nyawa manusia tiada nilainya. Sama-samalah kita fikirkanbit dalam diri ketika itu. Perasaan pertama yang terbit ialah .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan