CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
create your own banner at mybannermaker.com!

Isnin, 17 Januari 2011

::Biodata Pengarang Blog 'Pemerhati Sejagat'::

Nama sebenar saya ialah Norehsan Arif Bin Mohammad Yusop dan selesa dengan panggilan ‘Ehsan’ dikalangan rakan-rakan, serta panggilan ‘Arif’ dalam kalangan ahli keluarga. Di dalam bidang penulisan, seperti penulisan sajak, puisi dan sebagainya, saya sering menggunakan nama pena ‘Nur 30’ ataupun ‘Abi Insyirah’. Saya dilahirkan pada 20 November 1988 di Hospital Kluang, Johor.

Mendapat pendidikan awal di Tabika Kemas Kampong Chokro, Simpang Renggam, Johor iaitu di kampung halaman saya sendiri. Seterusnya mendapat pendidikan sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Simpang Renggam, Johor dari tahun 1995 hingga tahun 2000 dan dalam masa yang sama turut mendapat pendidikan fardhu ain di kelas kafa Balai Raya Batu Tujuh, Simpang Renggam selam dua tahun. Apabila tamat kelas kafa, pengajian sekolah agama diteruskan di Sekolah Agama Simpang Renggam dari tahun 1997 hingga tahun 2000. Apabila tamat tahun 6, saya telah meneruskan pendidikan sekolah menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Renggam dan terpilih memasuki kelas Rancangan Khas Agama (RKA) sehingga tingkatan tiga dan tinggal di asrama harian sekolah tersebut. Pengajian agama diteruskan sehingga peringkat darjah khas di Sekolah Agama Kompleks Penghulu, Simpang Renggam dan memperoleh pangkat satu. Selepas Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada 2004, saya masih meneruskan persekolahan di sekolah yang sama dalam aliran sains agama sehingga memperoleh Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun 2005.

Setelah tamat Sijil Pelajaran Malaysia, saya meneruskan pelajaran ke tingkatan enam dalam aliran sastera di Sekolah Menengah Kebangsaan Datok Haji Hassan Yunos, Renggam dari tahun 2006 hingga tahun 2007 sehingga memperoleh Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Ketika itu subjek yang diambil ialah Pengajian Am, Bahasa Melayu, Ekonomi, Geografi dan Syariah.

Berbekalkan kelayakan daripada Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia, saya telah diterima untuk melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah sarjana muda dalam bidang Pendidikan Bahasa Melayu di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak dan memulakan pengajian pada bulan Julai 2008. Pada mulanya ingin mengambil subjek pendidikan islam sebagai subjek minor, namun fakulti telah menetapkan bahawa semua pelajar pendidikan bahasa Melayu diwajibkan mengambil subjek Kesusasteraan Melayu sebagai subjek minor kerana mempunyai hubungan yang saling berkait di antara kedua-dua subjek tersebut. Sehingga blog ini di bina, saya masih di dalam tahun tiga dan masih berbaki satu tahun untuk melayakkan saya bergraduan sebagai seorang bakal guru bahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan